De zomerstorm Poly heeft haar sporen nagelaten in onze buurt. Zelfs de mooie, beeldbepalende boom op de groene speelweide was niet bestand tegen deze verwoestende windkracht. Ze heeft zich kranig verweerd maar moest uiteindelijk toch een paar grote takken prijsgeven! Helaas hebben enkele takken ook het speelobject (het klimhuisje) zodanig getroffen dat deze niet meer veilig kon worden gebruikt.

Op last van de Gemeente is het speelobject verwijderd. Edoch, in het najaar hebben medewerkers van de gemeente Alkmaar contact opgenomen met het bestuur van onze wijkvereniging om een overleg over eventuele vervanging van het gesneuvelde speelobject. Onze voorzitter, Richard Kooge, heeft daarop aan een aantal direct omwonenden om het speelveld gevraagd te participeren in dit overleg. Wij hebben dit initiatief aangegrepen om samen met de gemeentelijke vertegenwoordigers een visie te ontwikkelen over het recreatieve belang van de “groene driehoek” in onze buurt! De ervaring leert dat deze open plek aan een behoefte voldoet: kinderen, veelal in de basisschool leeftijd, kunnen zich er veilig uitleven, ‘tieners’ ontmoeten elkaar en laten hun kunsten zien in de speelarena en ook de (groot)ouders maken graag gebruik van de ruime grasmat in een spel met hun (klein)kinderen en direct omwonenden ervaren geen/nauwelijks overlast. Kortom deze ruimte is ons zeer waardevol! We hebben dus nagedacht over de ‘gebruikers’ en omwonenden, over uitdaging en afwisseling, over duurzaam en veiligheid, over organisch en landschap, en uiteraard over beschikbaar budget!

We hebben ons laten inspireren door speel/ruimte plekken elders en ons laten informeren door leveranciers van speelobjecten. Dit alles heeft geleid tot een invulling die een aanwinst zal zijn voor onze buurt. Er zullen zo’n 18 ‘speeluitdagingen’ worden geplaatst die met elkaar zijn verbonden. De ondergrond behoeft geen aanpassing en zal de huidige grasmat/weide zijn. De objecten komen niet op de plaats van het gesneuvelde klimhuisje (Van der Helstraat kant) maar daar tegenover (Ferdinand Bolstraat kant) naast de ‘tribune’. Het totale object is te typeren als het bekende ‘apenkooien’ van de gymles op de basisschool/voortgezet onderwijs! Ook komt er een ‘nestschommel’ voor alle leeftijden die tussen het peuterspeelplein en speel/voetbalarena zal worden geplaatst.

In het voorjaar van 2024 kan de leverancier Acacia-Robinia Nederland B.V. de objecten plaatsen. Helaas kon het peuterspeelveld aan de Rembrandtstraat kant om budgettaire reden nu nog niet worden aangepakt maar hebben we wel op de nominatie kunnen krijgen voor het jaar 2025.

Wij, als participanten van dit overleg/project, zijn zeer te spreken over de constructieve houding die we hebben mogen ervaren van de vertegenwoordigers van de gemeente Alkmaar, ons bestuur van de wijkvereniging en de leverancier. Wij zijn zeer content met het voorstel en zien deze invulling als een verrijking van onze wijk. Wij hopen dat alle kinderen, ouders én grootouders er binnenkort van kunnen genieten!

Namens de overleggroep,

Marthe Koster
Cees Haazelager

Buurvrouw Nel

Als spreekbuis van de wijk is Buurvrouw Nel al jaren de drijvende kracht achter onze geliefde gele buurtflits. Regelmatig deelt zij tips over leuke activiteiten of ander nieuws uit de wijk.