We beginnen deze reis door de geschiedenis in 1924. Op dat moment is de Bergerweg een smalle weg met aan weerszijden een rij bomen. Door haar rol als hoofdverbinding tussen de stad Alkmaar en Bergen en het steeds drukker wordende verkeer tijdens de zomermaand in de richting van het strand besluit de gemeente dat de weg verbreed moet worden tot 9 meter.

Slechts enkele jaren later blijkt ook dit niet genoeg en wordt er een plan gemaakt om de weg nogmaals te verbreden van 9 tot 20 meter. Onderdeel van het plan is het omleggen en verdiepen van de Houtvaart waarna een brug gebouwd moet worden over de vaart. Een citaat uit de raadsvergadering:

Het leek een vraagstuk van bijzonder gewicht en in de hitte van het debat scheen het zoo nu en dan of er minstens over de Pont Neuf of de Towerbridge gediscussieerd werd in plaats van over een eenvoudig bruggetje dat in den Bergerweg zal gebouwd worden.

Alkmaarsche Courant, 10 maart 1928

Als onderdeel van uitbreidingsplannen “Alkmaar-West” waar de Bergermeer en het Rembrandtkwartier onder vielen, werd besloten de Bergerweg op te hogen en een riolering aan te leggen.

Ter voorbereiding van de aanleg van de Bergermeer wordt de houtvaart gebruikt om zand uit Egmond aan te voeren om het bouwterrein op te hogen. De schepen lossen hun zand aan de Nicolaas Beetskade in gereed staande wagons die het zand over een werkspoor naar het bouwterrein brengen.

Tijdens de oorlog

Tussen 1940 en 1945 was Alkmaar een belangrijke plek voor de Duitse bezetter in Noord-Holland. De stad was een knooppunt van telefoonlijnen en diende als tweedelijns verdediging (samen met het Noordhollands Kanaal) voor het geval er een geallieerde landing plaats zou vinden aan de kust. Op het terrein van een nooit afgebouwde kazerne tussen de Berger- en Hoeverweg werden uitgebreide verdedigingswerken aangelegd. Deze waren de grootste rondom Alkmaar vanwege de nabijheid van vliegveld Bergen en de verwachte route die de geallieerden troepen zouden nemen na een eventuele landing op het strand. Er waren hier o.a. mitrailleursnesten, (weg)versperringen van beton en prikkeldraad en antitankgrachten.

Spoorwegovergang

De herhaaldelijk gesloten spoorbomen bij de spoorwegovergang van de Bergerweg vormden een steeds groter obstakel voor het wegverkeer. Al eerder werd er na gedacht om de spoorwegovergang te veranderen in een tunnel, maar door te hoge kosten werd er pas begonnen met de bouw in 1955. De tunnel onder de Bergerweg bood een oplossing voor het verkeersprobleem maar werd vooral beschouwd als een bouwkundig hoogstandje en zelfs een kunstwerk. Het was een bezienswaardigheid. Kijkers en automobilisten kwamen speciaal naar Alkmaar om door de tunnel te kunnen rijden.

Als eerste kruispunt in Nederland wordt op 6 maart 1968 de kruising Bergerweg – Nicolaas Beetskade voorzien van een speciaal verkeerslicht voor bussen. De elektronische verkeersinstallatie is bedoelt voor de Naco stadsbussen en wordt vanuit de bus bestuurd.

Jeroen Blankestijn

Als IT'er beheert Jeroen de website van de buurtvereniging. Als Woonplan adviseur helpt hij bewoners graag met hun verduurzaming vraagstukken en schrijft soms een artikel over de geschiedenis van de wijk.